Mikä on niin on

Mikä on niin on
Minä olen, kun Sinä olet

tiistai 25. toukokuuta 2010

Suositukset

Suositukset ovat monelle tärkeitä päätöksenteon välineenä. Suositusten perusteella tehdään suuriakin hankintoja, joskus kyseessä on koko elämäntilannetta muuttavat päätökset. Suosituksilla ohjeistetaan ihmisiä mm. hoitamaan terveyttään juuri tietyillä hoitometodeilla, tuotteilla ja palveluilla. Tämä kaventaa tarjontaa, sillä se mikä toimii hänelle ei välttämättä toimi minulle. Markkinat ovat laajat, suosituksilla vaikutetaan merkityksellisesti kansantalouteen ja ihmisten hyvinvointiin. Siksi niiden luotettavuuteen pitäisi kiinnitää huomiota, sillä onhan ne ajattelun tuotosta. Luonnollisesti niissä silloin on korjattavaa.

Suosittelijana toimii usein joku tieteellinen tai empiirinen tutkimustulos, jota jaetaan eteenpäin jonkun arvovaltaisen portin kautta. Porttina voi olla valtion yritykset, laitokset, keskukset, eduskunta, yksityiset yhtiöt, joku liitto tai yhdistys tai julkisuuskuvaltaan sopiva henkilö. Portteja on siis paljon, josta suosituksia meille annetaan. Suositusten läpivienti tarvitsee vaikutusvaltaa ja usein paljon rahaa tai rahaksi muutettavia hyötyjä. Tutkimusprosessia ei kuitenkaan usein kuvata kohderyhmälle lainkaan, joten sen luotettavuuteen ei tavallinen ihminen edes kiinnitä huomiotansa. Olisi kuitenkin tärkeää tietää ne informaatiolähteet joita on käytetty, miten aineisto on kerätty ja kuka tutkimuksen on tilannut.

Melkein aina suositusten takana puhuu siis raha, joku on tilannut tutkimuksen joka palvelee omia intressejä. Joskus suositukset paketoidaan niin taidokkaasti, ettet edes huomaa suosittelijan osoitetta. Sen mainostajat osaavat, tajuntaan uppoavat iskulauseet ja vaikkapa egolle niin tärkeiden ”kuolemansyntien” yhdistäminen mainokseen saa paketin näyttämään hyvältä. Ja se uppoaa ihmisiin, kauppa käy kuin siimaa ja käyttäydytään juuri siten kun suositusten kautta halutaankin – suositukset ovat siis hyviä syöttejä.

Suositusta ei tarvitse sokeasti noudattaa, sillä sehän on vain suositus. Kannattaa miettiä suositusten alkuperää, mistä suositus on alunperin tullut ja mikä on sen pohjimmainen tarkoitus? Kuka siis on suosittelija, sillä on merkitystä? Ketä tai keitä suositusten noudattaminen tai noudattamatta jättäminen palvelee? Mikä on suosituksen arvoperusta? Monesti asettamalla yksinkertaisia kysymyksiä aukeaa asian ympärillä oleva voimakenttä ja sen moottorit sekä polttoaine. Silloin, kun suosituksen pohjalta löytyy ahneutta ja omanedun tavoittelua, on syytä tarkistaa suosituksen hyötysuhde omassa elämässä.

Suositukset ohjaavat ostoskäyttäytymistä, muodostavat asenteita, luovat hyvää mainetta ja astuvat aina jonkun varpaille. Suosituksista muodostuu käytäntöjä silloin kun niitä ei kyseenalaisteta, ja pian käytäntö onkin jo maantapa, vaikka alussa olikin kyseessä vain suositus. Kun seuraavan kerran törmäät suositukseen niin mieti, onko todella näin vai voisiko kuitenkin olla toisinpäin?

1 kommentti:

  1. Voit suositella kaverille, että hänellä on kaksi tapaa suositella suositustani miettiä, onko asia todella niinkuin on suositeltu vai aivan toisin päin; sopiva tapa reagoida on reagoida tai olla reagoimatta. Tavan miten reagoi tunnistaa itsessään tarkkailemalla, ja kun tarkkailee reaktiota niin se on vain reaktion todentamista. Jos reaktiota ei ole, niin ei ole tarkkailtavaa...Objektiivinen tarkkailu itse suositukseen on tämän kerroksellisuuden seuraava askel:)

    VastaaPoista