Mikä on niin on

Mikä on niin on
Minä olen, kun Sinä olet

perjantai 13. elokuuta 2010

Rajavartiomies

Hän ei vartioi enää rajalla, hän vartioi yksiössään. Pian 70-vuotta, nyt muistot seuranaan ja tuhkakuppi täynnä sätkien jämiä. Rajavartiomies on rajalla, jossa tarkkaillaan rajattomuuden horisonttia.

"Minä pidän menttaliteetistasi", rajavartiomies sanoo minulle.
"Miksi?", kysyn.
"Siinä on jotain, joka muistuttaa rajan vartioimisen syvimmästä ulottuvuudesta, sen menttaliteetista. Jotain joka on tärkeää, mutta johon ei saa kiinni. Ja kuitenkin, se on riemastuttavaa."

Rajavartiomies ottaa seinältään tuohitorven ja puhaltaa siihen, äänettömästi ilma kulkee torven läpi.
"Aha, minä ymmärrän. Tarkoitat hiljaisuuden merkitystä rajanylityksessä."
Rajavartiomies hymyilee.

1 kommentti:

  1. Olemattomuudesta rajan takaa
    tulemme tänne toteuttamaan se mikä kirjoitettuna on geeneissämme.
    Palaamme rajan taakse täytettyämme meille tarkoitetun ihmisen osan.

    VastaaPoista