Mikä on niin on

Mikä on niin on
Minä olen, kun Sinä olet

perjantai 7. toukokuuta 2010

Tulitikkutehdas

Suomessa on vettä, ilmaa, maata ja puuta. Nyt olisi aika saada puuteollisuuden rattaisiin jälleen rasvaa, sillä Suomesta puuttuu tulitikkutehdas. Jokaisella itseään kunnioittavalla valtiolla on peruselementtirepertuaarissaan myös tuli. Paitsi Suomella!

Sytytin juuri takan, ja köyhänä harmittaa. Tulitikku katkesi ja tuulipukuni housuun tuli reikä. Ei minua oikeasti harmita, ilmainen sponsoripuku on ylläni. Mutta kuitenkin, ei minua harmita vaan minua ihmetyttää ja kummastuttaa. Olen iloinen tuosta tikun katkeamisesta, koska se laittoi minut nyt kirjoittamaan "tikusta asiaa". Nyt kirjoitan asiaa, tikusta nimittäin.

Läheiset ystäväni kävivät viime vuonna Norjassa ja sain lahjaksi norjalaisia tulitikkuja. Tippa tuli silmään, noin kuvainnollisesti, kun tarkastelin näitä norjalaisia tulitikkuja. Norjassa ei välttämättä tarvittaisi lainkaan norjalaista villapaitaa, sillä he pysyvät kyllä lämmössä noilla laadukkailla tikuillaan. Niissä oli vahva runko, kunnon tulipää. Aski ei ollut mitään paperia vaan ihan oikeata pahvia. Suomessakin on ollut joskus yhtä hienoja tikkuja ja tikkuaskeja. Joskus Suomessa arvostettiin tulitikkuja, ja tulitikkuaskin etikettejä. Minullakin on muutama sata kappaletta niitä tallessa, on mainosmateriaalia menneiltä vuosikymmeniltä.

Puuteollisuus on kriisissä. Metsissä makaa haapaa, mikä on ettei kukaan ryhdy toimeen?! Ollaan lamassa, huonossa jamassa. Nyt olisi hyvä hetki kosiskella metsänomistajia ja alkaa tekemään tikusta asiaa. Ja tulitikkuaskin etiketit, mikä loistava media! Tämä on nyt täysin vapaata markkina-aluetta.

Suomalaisten tuulipukuja säästääksemme, perustakaa Suomeen tulitikkutehdas!

1 kommentti:

  1. Tämän kirjoituksen tulitikkutehtaan tarpeellisuudesta toivoisi herättävän keskustelua isommissakin foorumeissa!
    Tehtaan puuttuminen on kansallinen häpeä.

    VastaaPoista